معرفی و آموزش استفاده از Versioning در شیرپوینت در یک لیست:
در واقع ما می خواهیم تغییرات و سابقه ها را در لیست ها نگه داریم و هر زمان که خواستیم به آن تغییر برگردیم.
از مسیر زیر وارد تنظیمات آن می شویم:
List Setting -> Versioning Setting
بعد از فعال کردن Versioning دیگر تغییرات من در ورژن ها ذخیره می شود .پس از لحظه ی فعال شدن ورژنینگ دیگر تغییرات شماره می خورد و ثبت می شود.در قسمت Keep the following number of version می توان مشخص کرد که چند ورژن از تغییرات را نگه دارد.
Require content approval for submitted item : برای این است که هر زمان محتوای ما تغییر کرد برایمان یک مجوز تایید ارسال شود.پس اینجا مفهوم Draft هم معنی پیدا می کند ، به این معنی که تا قبل از تایید می توان محتوا را مجددا تغییر داد.
و در زیر می توان مشخص کرد که چه کسی بتواند این Draft ها را ببیند (تغییرات را approve بکند).
وقتی فعال شد ، گزینه Version history در لیستمان نشان داده می شود . مانند زیر
بعد از کلیک کردن به روی آن مشاهده می کنیم که چه تغییراتی ودر چه تاریخی روی داده است :
بازگشت به تاریخ قبل یا Restore
اگر در قسمت Version History روی تاریخ ورژن کلیک کنیم می توانیم به آن زمان ریستور کنیم (رکورد را به آن تاریخ برگردانیم).
اگر ۳ رکورد داشته باشیم و ما به رکرد شماره ۲ ریستور کنیم ! یک رکورد با شماره هار ایجاد می شود که حاوی اطلاعات شماره ۲ است.
نکته: Versioning در شیرپوینت incremental است یعنی هربار فقط تغییرات را ذخیره می کند. یعنی مثلا در این مورد فقط اسم را تغییر دادیم فقط اسم جدید را ذخیره می کند .
- سپس فردی که دسترسی به draft دارد، از انتخاب رکورد مورد نظر از تب ITEM می توان آن را Approve یا reject کرد.
- اگر در تنظیمات ما تنظیم approve رو کلا برداریم که دیگه از ما سوال نپرسه ، همه درفت هایی که منتظر approve هستند approve (تایید) می شود!
۱٫در قسمت List Setting و سپس Advanced setting می توان
دسترسی تعیین کرد :
- همه بتونن بخوانند
- هرکس بتواند هرچیزی خودش درست کرده ببیند
۲٫همین طور برای change هم همین دسترسی های فوق هست
Attachments ، از نوار بالا می توانیم یک فایل را به رکورد الصاق کنیم از نوار بالا ، تب ایتم گزینه Attach
۳٫در این قسمت تعیین می کنیم که به ایتم ها بتوان فایلی را attach کرد یا خیر.
۴٫New Folder بتوان در ایتم ها ساخت یا خیر .
۵٫این item در جستجو ها پیدا بشود
۶٫Offline یعنی این لیست را وقتی که در outlook ، offline هم هست نشان بدهد یا ندهد
۷٫Quick Edit : حالت ورود اطلاعات مانند اکسل (excell sheet view ) فعال یا غیر فعال باشد.
۸٫Dialogs هنگام ادیت ، دیالوگ باکسی که باز شود یا در همان صفحه ویرایش شود.
در بخش بعدی ازین مجموعه آموزش به معرفی Content Database می پردازیم …