کسب و کار

کارت امتیازی متوازن به زبان ساده

مشاور سابیو
نوشته شده توسط مشاور سابیو

کارت امتیازی متوازن ( BSC ) چیست؟

کارت امتیازی متوازن (BSC) یک ابزار بصری برای اندازه‌گیری اثربخشی یک فعالیت دربرابر برنامه‌های استراتژیک یک شرکت است. کارت امتیازی متوازن گاهاً در طول برنامه ریزی استراتژیک یک شرکت استفاده می‌شود تا شرکت را مطمئن سازد که تلاش‌های شرکت هم‌راستا با استراتژی‌های کلی و چشم‌انداز هستند.

Bsc

این ابزار ساخته شد که مشاغل را در ارزش‌یابی فعالیت‌هایشان با بیش از یک نگاه مستقیم مالی ازجمله درآمدها، هزینه‌ها و سودها یاری کند.این نمودار یک نگاه متعادل که دیدگاه های دیگر از مقوله موفقیت را به حساب می‌آورد،نشان می‌دهد.

یک روش سنتی از کارت امتیازی متوازن ابتکارات یک شرکت را از چهار دیدگاه مورد آزمایش قرار می‌دهد:مالی، آموزش و پرورش، فرآیندهای کسب و کار، و مشتری.

این فعالیت‌ها در واحدهای مناسب همراه با اقدامات اعلام شده، اهداف ، و دلایل جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها ذکر می‌شوند.سپس این فعالیت‌ها می‌توانند به درستی ارزیابی شوند.

دیدگاه‌های کارت امتیازی متوازن

  • مالی

دیدگاه مالی به طور بالقوه از سه دیدگاه دیگر سنتی تر است.در این دیدگاه شما می‌خواهید بازگشت سرمایه، رشد، هزینه‌های ثابت، سود و نظایر این‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

BSC example

  • آموزش و پرورش

این زمینه سلامت(کارایی) شرکت را در دوره‌های آموزش تطبیق‌پذیری کارمندان با تغییر سریع تکنولوژی، مربیگری کارمندان جوان با روشی که به بالندگی و  مشارکت آن‌ها در شرکت کمک کند، و به کارگیری آخرین ابزارها و سیستم‌ها برای پرورش نوآوری‌ها می‌آزماید.شما همچنین ممکن است بخواهید بیابید که شرکت شما چقدر سریع به تغییرات پاسخ می‌دهد و چقدر زمان می‌برد تا یک تیم یک محصول را توسعه دهد و به بازار عرضه کند.

  • فرآیندهای کسب و کار

این موضوع نیز مهم است که فرآیندهای داخلی شرکت را برای یافتن زمینه‌های پیشرفت با زدودن ناکارآمدی‌ها و تشخیص دادن بخش‌های مستعد خطا مورد آزمایش قرار دهید. به نظر شما آیا وجود فرآیندهای سریعتر و کم‌هزینه تر به اهداف استراتژیک شرکت کمک خواهد کرد؟

  • مشتری

شما قصد دارید که فعالیت‌های شرکتتان را از دیدگاه مشتری‌ها یا سهامداران مورد ارزیابی قرار دهید. مشتری‌ها چگونه به فعاایت‌های شما می‌نگرند؟بازدیدها و بازخوردها به چه صورت است؟آیا شما یک شاغول برای اندازه‌گیری رضایت مشتری از طریق نظرسنجی‌ها و یا سایر منابع دارید؟ یک حس منفی به شغل یا محصول شما می‌تواند باعث کاهش فروش در آینده گردد.

برخی افراد ادعا می‌کنند این رویکرد سنتی از کارت امتیازی متوازن مناسب هر نوع صنعت و یا شغلی نیست.بنابراین برخی از کارت‌های امتیازی متوازن کنونی مجموعه متقاوتی از دیدگاه‌ها را عنوان می‌کنند،حتی بعضاً بیش از چهار دیدگاه ذکر شده در بالا.همچنین برخی کارت‌های متوازن  وابسته به نقشه راه (استراتژیک) هستند. این نوع کارت‌های امتیازی متوازن مجموعه‌ای کوچکتر از اهداف استراتژیک را علاوه بر اهداف کلی شرکت به تصویر می‌کشند.

چگونه یک کارت امتیازی متوازن رسم کنیم؟

تولید کارت امتیازی متوازن به وسیله‌ی نمونه‌های از پیش ترسیم شده کار ساده‌ایست.با یک فضای خالی برای هر چهار دیدگاه شروع کنید و آنچه به طور خاص برای سازمان شما اعمال می‌شود را اضافه کنید.

  • چشم‌انداز را تعیین کنید.

چشم‌انداز اصلی شرکت به وسط کارت امتیازی تعلق دارد.شرکت شما به هرجایی که نگاه می‌کند باید(هر آنچه در کوتاه مدت می‌کند) این هدف را در ذهن داشته باشد.

  • دیدگاه‌ها را اضافه کنید.

برای ساخت یک کارت امتیازی متوازن سنتی چهار دیدگاه را در یک دایره اطراف چشم‌انداز مرکزی قرار دهید.

  • اهداف و معیارها را اضافه کنید.

برای هر دیدگاه اهداف، معیار و ابتکارات مشخص تعریف کنید.

  • هر قطعه را به هم متصل کنید.

هرکدام از دیدگاه‌ها را از طریق پیکان‌ها به هم متصل کنید که نشان دهید که همه دیدگاه ها برای رسیدن به چشم‌انداز شرکت باهم پیوند دارند.

  • به اشتراک بگذارید و ارتباط برقرار کنید.

از کارت امتیازی متوازن جهت نشان دادن اینکه ابتکارات متفاوت و فعالیت‌های کوتاه مدت چگونه در اهداف استراتژیک بلند مدت شرکت مشارکت می کنند استفاده کنید.

درباره نویسنده

مشاور سابیو

مشاور سابیو

درج دیدگاه